• fi
    • et
    • en
    • da
    • no
    • sv

Facebook-markkinointityökalut

Facebook Business Manager tarjoaa markkinoijille useita erilaisia markkinointityökaluja. Tämänpäiväisessä blogikirjoituksessa tarkastelemme tarkemmin Facebook Pixel -palvelua, Commerce Manageria, mainostyökaluja ja Creator Studiota.

Facebook Pixel

Facebook-pikseli on JavaScript-koodinpätkä, joka kerää analytiikkaa verkkosivuston käytettävyydestä. Käyttäjien käyttäytymisen seuraamiseksi voidaan luoda tapahtumia (events). Pikseleiden pääasiallinen käyttötapa on luoda Facebook-, Instagram- ja Messenger-mainoksia, joissa käytetään pikselitapahtumia kohdentamiseen tai konversioiden mittaamiseen.

pixel

Setup

Facebook-pikselit voidaan lisätä verkkosivustolle käyttämällä Conversions API:ta, joka lähettää analytiikkaa suoraan palvelimelta API:n avulla, tai lisäämällä Facebook-pikselikoodi verkkosivustolle. Pikselikoodin lisääminen verkkosivulle voidaan tehdä suoraan koodissa tai Google Tag Managerin avulla.

Facebook Pixel events

Facebook Pixel -tapahtumat (events) on suunniteltu keräämään tietoja tietyistä toiminnoista. Facebook Pixel tarjoaa 12 erilaista vakiotapahtumaa. Vakiotapahtumia voidaan lisätä Facebook Business Managerin kautta lisäämällä vastaava tapahtumakoodi tapahtumasivulle tai Google Tag Managerin avulla. Jokaisessa tapahtumassa on parametreja, jotka tallentavat yksityiskohtaisempia tietoja tapahtumasta. Esimerkiksi ostoskoria lisättäessä voimme lähettää tuotekoodin, nimen, värin, koon jne. Jokaisessa tapahtumassa on pakollisia ja ei-pakollisia parametreja, joissakin tapahtumissa on pakollisia parametreja dynaamisten mainosten luomista varten. Dynaamiset mainokset ottavat parametrien arvot luettelotuotteista, Pixelistä ja luovat automaattisesti mainoksia niiden perusteella.

Vakiotapahtumat ovat Add payment info, Add to cart, Add to wishlist, Complete registration, Contact, Customize product, Donate, Find location, Initiate checkout, Lead, Purchase, Schedule, Search, Start trial, Submit application, Subscribe, View content.

event

Vakiotapahtumien lisäksi on mahdollista luoda erilaisia tapahtumia yrityksesi tarpeiden mukaan. Mukautettuja tapahtumia voidaan lisätä tapahtuman monimutkaisuuden mukaan joko Business Managerin kautta tai asentamalla koodinpätkä sivulle. Mukautettuja tapahtumia voivat olla esimerkiksi bannerin napsauttaminen etusivulla, sivun vierittämisen pituus, sivun viipymiskesto, yhden istunnon aikana läpikäytyjen sivujen määrä käyttäjäkohtaisesti, user lifetime value (LTV).

Pikseli-tapahtumien käyttö

Pikselitapahtumien avulla voimme luoda Facebook-, Instagram- tai Messenger-mainoksia. Esimerkiksi tässä kuussa on kampanja, jossa X-merkkiset tuotteet ovat alennuksessa. Pikselitapahtumien avulla voin kohdistaa mainoksen käyttäjille, jotka ovat hakeneet, lisänneet ostoskoriin tai toivomuslistalle X tuotemerkin tuotteita verkkosivustollani viimeisten 30 päivän aikana, mutta eivät ole tehneet ostosta. Jos valitsen mainoksen konversioksi ostot, näen raporteista, kuinka monta ostosta tehtiin verkkosivustolla kyseisen mainoksen yhteydessä. Lisäksi, kuinka monta kertaa tuotteita lisättiin ostoskoriin ja ostosten kokonaismäärä sekä mainoksen hyödyllisyys.

pixel audience

Vaikka et tällä hetkellä loisikaan Facebook-mainoksia, on suositeltavaa asentaa Facebook Pixel, jotta voit käyttää kerättyjä tietoja myöhemmin.

Facebook Pixel ja iOS 14.5 -päivitykset

iOS 14.5 -päivitykset vaikuttavat Pixelin verkkotapahtumien vastaanottoon ja prosessiin. Applen päivitysten tultua voimaan Facebook alkaa käyttää Aggregated Event Measurement -protokollaa, joka käsittelee iOS 14 -laitteita käyttävien käyttäjien tapahtumia ja auttaa ymmärtämään ja optimoimaan mainosten vaikutusta. Uuden protokollan avulla voidaan seurata 8 tapahtumaa. Aggregated Event Measurement -protokollan käyttöönottamiseksi sinun on todennettava verkkosivustosi verkkotunnus ja määritettävä, mitä tapahtumia seurataan.

Aggregated Event Measurement

Tarvitsetko apua Facebook Pixelin kanssa? Ota yhteyttä!

Commerce Manager

Commerce Manager on tarkoitettu Facebook- ja Instagram-myyntiin ja tuoteluettelon hallintaan. Commerce Managerin avulla voit lisätä Facebook- ja Instagram-sivuillesi myymälätoiminnallisuuden, jonka avulla käyttäjät voivat ostaa tuotteita suoraan alustalta, yksityisviestin kautta tai ohjata käyttäjät verkkokaupan kassalle. Commerce Manageriin on mahdollista lisätä tuoteluetteloita, joita ei tarvitse yhdistää Facebook- tai Instagram-kauppaan.

Commerce Manager

Shops

Facebook Business Managerin avulla voit luoda Facebook- ja Instagram-kauppoja. Kun luot kauppoja Commerce Managerin kautta, voit muuttaa kaupan ulkoasua vastaamaan brändisi tyyliä. On mahdollista luoda tuotekokoelmia ja määrittää myymälän ulkoasu. Lisäksi on mahdollista nähdä myymälän analytiikka – mitkä tuotteet ovat suosituimpia, eniten klikattuja, eniten ostettuja. Jos ostoprosessi tapahtuu suoraan Facebookissa tai Instagramissa, on mahdollista tarjota käyttäjille ostosuojaa, käyttää postilaatikkoa vuorovaikutuksessa käyttäjien kanssa ja saada yleiskuva toimituksesta ja asiakaspalvelusta.

shop

Catalogs

Lisäämällä Facebookin tuoteluettelon on mahdollista käyttää sitä Facebook- tai Instagram-kauppaan tai käyttää luetteloa mainosten, kuten dynaamisten uudelleenmarkkinointimainosten, luomiseen. Tuoteluettelo ja Pixel voidaan yhdistää analytiikan keräämiseksi.

On neljä eri tapaa saada verkkokauppatuotteesi listattua Facebookiin:

  1. Lisää tuotteet manuaalisesti yksi kerrallaan – sopii kauppiaille, joilla ei ole paljon tuotteita tai joiden varastotasot eivät muutu usein.
  2. Liitä tuotteet tiedostoon – voit ladata CSV-, TSV- tai XML-tiedoston tuotteista tai käyttää Google Spreadsheet -linkkiä. Tämä vaihtoehto sopii kauppiaille, joilla on laaja tuotevalikoima ja joiden varastotasot muuttuvat säännöllisesti. Magento-verkkokauppoihin M2 suosittelemme Amasty-moduulia tietosyötteiden tuottamiseen, M1:lle on saatavilla virallinen Facebook-moduuli.
  3. Käytä kumppanialustaa – Sopii kauppiaille, jotka käyttävät Shopify-, BigCommerce-, ChannelAdvisor-, CommerceHub-, Feedonmics-, CedCommerce-, adMixt-, Data Caciques-, Quipt- tai Zentail-alustaa.
  4. Käytä Facebook Pixel – Tuotteet voidaan tuoda microdata-tunnisteen avulla. Tuotteet lisätään ja päivitetään, kun tuotekortilla vieraillaan. Sopii kauppiaille, joilla on laaja tuotevalikoima ja joiden varastot vaihtuvat päivittäin tai tunneittain. Haittapuolena on se, että jos tuotekortilla ei käydä, tuotteen hinta tai varasto voi olla virheellinen.
catalog

Tarvitsetko apua Facebook Commerce Managerin kanssa? Ota yhteyttä!

Mainokset

Ads Managerin avulla on helppoa ja nopeaa luoda mainoksia Facebookiin, Instagramiin, Messengeriin ja Audience Networkiin. All-in-one-työkalu mainosten luomiseen, optimointiin ja raportointiin.

Yleisö

Kohderyhmät-kohdassa on mahdollista luoda kohdeyleisöjä mainoksia varten. Yleisöjä voidaan luoda kolmella eri tavalla: custom audiencelookalike audience ja special ad audience. Custom audience voidaan luoda verkkosivuston (pikseli), asiakasluettelon (uutiskirjelista), sovelluksen, offline-aktiviteetin, videon, lyijylomakkeen, välittömän kokemuksen, tapahtumien, Instagram-tilin, Facebook-sivun, Facebookissa olevan listauksen tai ostosten (Facebook- ja Instagram-kauppa) perusteella. Custom audience voidaan luoda olemassa olevan yleisön perusteella etsimällä käyttäjiä, jotka ovat samankaltaisia kuin olemassa oleva yleisö. Special ad audience ovat kauppiaille, jotka luovat luotto-, työ- tai asuntomainoksia.

audiences

Automated rules

Automatisoitujen sääntöjen avulla voit helposti luoda sääntöjä mainoksille – mainosten kytkeminen pois päältä, budjetin muutokset, manuaaliset tarjousmuutokset. Haluan esimerkiksi sammuttaa kaikki mainokset, kun kuukausibudjetti on täynnä.

automated rules

Campaign Planner

Kampanjasuunnittelija on tarkoitettu mainoskampanjoiden suunnitteluun. Kun syötät kuvaajan ja budjetin, voit nähdä odotetun kampanjan tavoittavuuden ja taajuuden. Luomalla useita eri versioita samasta suunnitelmasta on mahdollista vertailla ja löytää tehokkain kampanja. Kampanjasuunnitelmia voidaan jakaa asiakkaiden ja työntekijöiden kanssa.

Campaign Planner

Creative reporting

Luova raportointi -kohdasta näet, mitkä mainosmateriaalit (kuvat, videot) ovat tuottaneet parhaat tulokset. Voit nähdä tulokset tulosta kohti laskettujen kustannusten, linkkien klikkausprosentin, näyttökertojen, ostojen ROAS:n, tavoittavuuden ja tulosten perusteella.

Creative reporting

Experiments

Kokeiden avulla on mahdollista laatia erilaisia testejä mainonnan tehokkuudesta.

  • A/B-testi – Mahdollisuus testata eri versioita mainoksista ja katsoa, mikä toimii parhaiten. Esimerkiksi eri banneri tai sisältö.
  • Holdout-testi – Facebook-mainosten konversioiden kokonaismäärän mittaaminen.
  • Bränditutkimus – Mittaa Facebook-mainosten vaikutusta tekemällä kyselytutkimus kohdeyleisöllesi.
  • Kampanjan budjetin optimointitesti – Testaa kampanjaa, jossa on budjetin optimointi, verrattuna kampanjaan, jossa ei ole budjetin optimointia.
Experiments

Traffic analysis report

Liikenneanalyysiraportti antaa yleiskuvan tapahtumista, joita käyttäjät tekevät Facebookissa ja Facebookin ulkopuolella. Liikenneanalyysiraportti sisältää maksetut ja orgaaniset lähteet, jotka on lisätty yrityksen liiketoiminta-aineryhmään. Nämä voivat olla Facebook-sivun näyttökertoja, Pixel-tapahtumia, sovellustapahtumia ja offline-tapahtumia. Raportissa näkyvät viimeisten 30 päivän tulokset päiväkohtaisesti kunkin tapahtuman osalta.

traffic analysis

Tarvitsetko apua Facebook-mainosten kanssa? Ota meihin yhteyttä!

Creator Studio

Creator Studio on kätevä työkalu Facebook- ja Instagram-postausten luomiseen ja analytiikan tarkasteluun. Yleensä Instagram-analytiikka näkyy vain mobiilisovelluksessa, mutta käyttämällä Creator Studiota selaimessa näet saman yleiskatsauksen tilastoista kuin sovelluksessa. Huonona puolena on kuitenkin se, että Instagram-tarinoita ei voi julkaista Creator studion kautta. Facebook-tarinoita sen sijaan voi julkaista.

Creator studio

Tarvitsetko apua sosiaalisen median hallinnassa? Ota yhteyttä!

Jaa: LinkedIn facebook
Gardenhouse24 Menestyksekäs sähköinen liiketoiminta Gardenhouse24: kymmenen maata kolmessa vuodessa
Viejäksi ryhtyminen on jokaisen kunnianhimoisen yrittäjän unelma – se osoittaa, että tarjoamasi tuote tai...
Lue lisää 31. tammikuun 2024
Lumav ERPLY Tilauskeskus yritysasiakkaille – Erplyn ja Lumavin yhteinen projekti.
Meiltä on kysytty paljon Erplyn kanssa työstämistämme ratkaisuista. Meillä on ilo esitellä yksi niistä:...
Lue lisää 08. marraskuun 2023

VARAA TAPAAMINEN




    Lumav - Magento kumppani

    Magento sertifioituneena kumppanina tarjamme asiakkaillemme parhaimmat ratkaisut kasvuun.