• fi
    • et
    • en
    • da
    • no
    • sv

Google Analytics 4

Internet on jo täynnä viestejä, joissa markkinointi- ja tietotekniikkamaailman eri toimijat ovat kertoneet GA4-siirtymän ongelmista. Aihe on tärkeä, ja me annamme Lumav-tiimiltä lyhyen katsauksen siihen, mitä sähköisen liiketoiminnan omistajien tulisi tässä yhteydessä ottaa huomioon ja miksi se on välttämätöntä.

Jokaisen, jolla on vähänkin tietoa sähköisestä liiketoiminnasta, pitäisi jo tietää, että Google lopettaa tietojen käsittelyn Universal Analyticsin (UA) avulla heinäkuusta 2023 alkaen. Tämä tarkoittaa, että uusia tietoja ei enää näytetä, ja järjestelmästä voi tarkastella vain historiallisia raportteja, jotka voi ladata joulukuuhun 2023 asti. Monet yritykset ovat jo ottaneet käyttöön GA4:n, mutta käyttävät jatkossakin vain Universal Analyticsia tietojensa analysointiin – tähän ne ovat tottuneet, ja tällä hetkellä se vaikuttaa loogisemmalta ja suoraviivaisemmalta kuin uusi versio. Kuten kaikissa päivityksissä, emme suosittele siirtymisen jättämistä viime hetkeen, sillä Google Analytics 4:ään tottuminen ja tutustuminen vie aikaa. Lisäksi GA4:ssä on joitakin perustavanlaatuisia eroja ja uudistuksia, joista voi olla hyötyä nopeammin.

Mikä on Google Analytics 4:n tärkein ero?

Universal Analytics mittasi tietoja istuntokohtaisesti (session based), kun taas GA4 käyttää tapahtumapohjaisia (event based) tietoja. Yksi suurimmista eroista on niiden toteutuksessa – Universal Analyticsia voidaan käyttää vain verkkosivujen tietojen ja yksittäisten istuntojen mittaamiseen, kun taas GA4:ää sovelletaan sekä verkkosivuihin että mobiilisovelluksiin, ja niitä voidaan analysoida erikseen.

Seuraavassa on joitakin seikkoja, joiden vuoksi uusi GA4-ratkaisu on parempi:

  • Päivitetty versio tarjoaa enemmän tarkkuutta ja toimintoja kuin aiemmat versiot. Se käyttää koneoppimista, mikä tarkoittaa, että se pystyy automaattisesti havaitsemaan verkkokaupan käytön malleja ja trendejä. Näin saat tarkempaa tietoa asiakkaidesi käyttäytymisestä, esimerkiksi siitä, milloin he tekevät ostoksensa tai mitä tuotteita he katsovat eniten.
  • Google Analytics 4 tarjoaa myös enemmän tietoa konversioista. Näin voit seurata ostosten määrän lisäksi myös niiden arvoa, jolloin voit arvioida verkkokauppasi kannattavuutta paremmin. Voit myös seurata konversiolähteitä, jotta saat selville, mistä asiakkaasi tulivat ja miten he löysivät verkkokauppasi.
  • Sen lisäksi, että Google Analytics 4 on nykyaikaisempi ja tarkempi alusta, se on myös turvallisempi valinta tulevaisuutta ajatellen, sillä Universal Analytics -alusta lakkautetaan 1. heinäkuuta 2023, joten on tärkeää siirtyä Google Analytics 4:ään, jotta verkkokauppasi seuranta jatkuu keskeytyksettä. Tämä on erityisen tärkeää, sillä nykyisen alustan lakkauttaminen tarkoittaa, että kaikki vanhat tiedot katoavat, etkä voi enää analysoida niitä.
  • Google Analytics 4 tarjoaa myös lisää tapoja parantaa käyttäjäkokemusta esimerkiksi seuraamalla yksityiskohtaisemmin asiakkaan matkaa verkkokaupasta ostokseen. Näin voit tunnistaa todennäköisimmät taitekohdat ja parantaa asiakaskokemusta. Voit myös seurata verkkokauppasi nopeutta, mikä on erityisen tärkeää mobiilikäyttäjille, ja tehdä parannuksia, jotta verkkokauppasi olisi nopeampi ja kätevämpi käyttää.

Tapahtumapohjainen valvontamalli

Yksi tärkeimmistä muutoksista UA:n ja GA4:n välillä on tapahtumapohjaisen mallin käyttöönotto nykyisen istuntopohjaisen mallin sijaan. Tämä tarkoittaa sitä, että GA4 luokittelee tapahtumaksi kaikki verkkosivuston vuorovaikutukset sen sijaan, että se keskittyisi istuntoihin ja sivunäkymiin. Tapahtumia voidaan tarvittaessa mukauttaa tiettyihin toimintaryhmiin, jolloin pidetään mielessä, mitkä tiedot ovat tällä hetkellä sinulle ensisijaisia. Tekoälyteknologian ja koneoppimisen ansiosta GA4 pystyy tuottamaan ennakoivaa analytiikkaa käyttäjien käyttäytymisestä ja konversioista, luomaan potentiaalisten ostajien ja luopujien kohderyhmiä ja tarjoamaan yksityiskohtaisia tietoja tuloksista.

Laiterajat ylittävä ja mobiilipohjainen

Vuonna 2016 mobiiliverkkoselaaminen ylitti ensimmäistä kertaa (kannettavien) tietokoneiden käytön, ja laitteiden välillä vaihtamisesta on tullut normi – yhden ostoksen tekemiseen käytetään useita eri laitteita. Esimerkiksi mainoksen nähtyään verkkokaupan ostaja avaa verkkokaupan ensin mobiilisovelluksella ja jatkaa sitten ostoksia verkkosivustolla kannettavalta tietokoneelta.

Verrattuna UA:han GA4 voi kerätä tietoja paitsi verkosta myös mobiilisovelluksista, mukaan lukien erillinen analyysi esimerkiksi iOS- ja Android-käyttäjien toiminnasta. Tämä antaa myös uusia mahdollisuuksia PWA:llemme ja joitakin ideoita seurantaan:

  • Kuinka moni on ladannut PWA:n matkapuhelimeensa?
  • Kuinka monta istuntoa on aloitettu lataamalla apin etusivulta?
  • Mitä sivuja käytetään offline-tilassa
  • Push-ilmoitukset: CTP (monet näkivät ja napsauttivat), Goal Count (monet tekivät mitä halusivat napsautettuaan), Revenue (ei tarvitse selittää).
Jaa: LinkedIn facebook
Cookie Consent EN Google Consent Mode v2 ja Cookie Consent Module Magento 2:lle
Kun GDPR otettiin käyttöön vuonna 2018, loimme sitä varten teknisen ratkaisun Magento-verkkokauppoja varten. Kahden...
Lue lisää 26. maaliskuun 2024
Gardenhouse24 Menestyksekäs sähköinen liiketoiminta Gardenhouse24: kymmenen maata kolmessa vuodessa
Viejäksi ryhtyminen on jokaisen kunnianhimoisen yrittäjän unelma – se osoittaa, että tarjoamasi tuote tai...
Lue lisää 31. tammikuun 2024

VARAA TAPAAMINEN




    Lumav - Magento kumppani

    Magento sertifioituneena kumppanina tarjamme asiakkaillemme parhaimmat ratkaisut kasvuun.