• fi
    • et
    • en
    • da
    • no
    • sv

Miten Google Tag Manager voi auttaa sähköistä liiketoimintaasi kasvamaan?

Mikä on Google Tag Manager?

Google Tag Manager on Googlen ilmainen ohjelmisto, jonka avulla voit lisätä erilaisia tunnisteita verkkosivustollesi. Suosittuja esimerkkejä ovat Google Analytics -seurantakoodi, Google Analytics -tapahtumat, Google Ads -konversiot ja Google Ads -remarketing-tunnisteet. Googlen tuotteiden lisäksi Tag Managerin avulla on mahdollista lisätä sivulle useita erilaisia koodeja.

Tag Manager Tags

Tehokkaammat tulokset pienemmillä kehityskustannuksilla

Ilman Google Tag Manageria kaikki Google Analytics-, Google Ads-, Facebook Pixel-, Hotjar- ja muut koodit olisi pitänyt lisätä jokaiseen sivustoon manuaalisesti kehittäjän toimesta. Jos lisättävää koodia on paljon, tämä on aikaa vievä tehtävä, ja jos koodia on päivitettävä, koko prosessi on aloitettava uudelleen (esimerkiksi Google Analytics on päivitetty Google Analytics 4:ään). Google Tag Manageria käytettäessä kehittäjä on otettava mukaan alkuasennukseen, jolloin sivulle lisätään Tag Manager -skripti ja tarvittaessa lisämoduuli. Jatkokokoonpanon ja -hallinnan voi hoitaa markkinoija.

Tämä tarkoittaa sitä, että jos sinun pitäisi tavallisesti ottaa käyttöön esimerkiksi Google Adsin dynaaminen uudelleenmarkkinointi, ottaisit yhteyttä kehittäjään, joka lisäisi kaiken tarvittavan koodin sivulle, sitten sinun pitäisi testata, että kaikki attribuutit menevät Adsiin oikeassa muodossa, ja jos ongelmia ilmenee, sinun pitäisi sukkuloida edestakaisin kehittäjän ja markkinoinnin välillä saadaksesi tagin toimimaan. Google Tag Manageria käyttämällä markkinointi voi ottaa Tag Manageria varten tarvitsemansa määritykset Google Adsista, lisätä ne Tag Manageriin ja testata suoraan Tag Managerissa, että kaikki attribuutit ovat oikein, ja muuttaa ne välittömästi. Tämä työnkulku nopeuttaa ja helpottaa uusien tunnisteiden lisäämistä sivulle.

Tag Manager protsess

Vähennä sivun latausaikaa

Eri seurantakoodien lisääminen suoraan sivulle lataa ne synkronoidusti, vaikka niitä ei tarvittaisikaan välittömästi, ja tämä voi hidastaa verkkosivustoa. Jos yhden koodin lataaminen kestää kauemmin, se hidastaa kaikkien sen jälkeen tulevien koodien lataamista. Mitä hitaampi verkkosivu on, sitä suurempi on mahdollisuus, että käyttäjä poistuu sivulta tekemättä ostosta.

Google Tag Managerissa luodut tunnisteet ladataan oletusarvoisesti asynkronisesti, mikä tarkoittaa, että jokainen tag käynnistetään, kun se on valmis käynnistettäväksi. Lisäksi Tag Manager voi itse ohjata tagien käynnistämisjärjestystä tagien järjestyksen ja käynnistysprioriteetin avulla.

asyncrhronous load vs syncronous load

Google Tag Manager ja iOS 14.5 -päivitykset

Facebook, LinkedIn, Google ja muut käyttävät kolmannen osapuolen evästeitä analytiikan keräämiseen. Google Tag Manager ei itse tallenna tietoja, vaan se on tietojen välittäjä alustojen välillä. iOS 14.5:n muutosten myötä Tag Managerin toimintatapaan ei tule muutoksia. On kuitenkin viisasta valmistautua iOS 14.5:n muutoksiin jo tänään, sillä vuonna 2022 myös Chrome-selain poistaa kaikki kolmannen osapuolen evästeet. Yksi ratkaisu on käyttää palvelinpuolen analytiikkakeräystä.

Miksi miettiä palvelinpuolen seurantaa?

Selainpohjaisen analytiikan keruun lisäksi Tag Manager lisäsi palvelinpuolen seurannan viime elokuussa. Palvelinpuolen analytiikan keruu vähentää selaimen aiheuttamia ongelmia. Esimerkiksi viime vuonna oli ongelma, jossa tietoturvaa parannettiin selainpäivityksillä ja käyttäjän istunto lopetettiin, kun siirryttiin verkkokaupassa kassalle, ja uusi istunto aloitettiin, kun palattiin pankista kauppiaalle. Tämä ongelma aiheutti suurta tuhoa Google Analyticsissa, jossa tilaukset eivät päässeet raportteihin. Palvelinpuolen seurannassa tietoja ei välitetä selaimen tietojen perusteella, vaan verkkokauppajärjestelmän ylläpitäjän perusteella, joten kun tilaus saapuu Magenton, Shopifyn jne. ylläpitäjälle, tiedot lähetetään suoraan kolmannen osapuolen analytiikan ylläpitäjälle – Google, Facebook jne.

Palvelinpuolen analytiikan kerääminen tarkoittaa myös sitä, että kilpailijat eivät saa tietoa digitaalisesta markkinoinnistasi ja mittareistasi. Nykyään on hyvin helppoa erilaisten selainlaajennusten avulla nähdä tarkalleen, mitä tietoja kauppias kerää kävijöistään – custom dimensions, custom metrics, mitä tavoitteita on asetettu, konversioita, enhanced ecommercen läsnäoloa. Varmasti jokaisella verkkosivustolla pitäisi olla tietosuojakäytäntö, jossa kuvataan, mitä tietoja kerätään ja mihin tarkoitukseen, mutta palvelimen puolella tapahtuva tiedonkeruu ei anna kilpailijalle etua siitä, että hän näkisi verkkokauppasi erityiset mittarit.

Koska server-side tracking poistaa kokonaan kaiken kolmannen osapuolen koodin sivulta, se parantaa sivun latausaikaa jopa enemmän kuin pelkkä Tag Managerin käyttö, lisää asiakastietojen turvallisuutta ja antaa hallinnan tiedonkulkuun. Deloitten tuoreessa tutkimuksessa todettiin, että mobiilisivuston latausajan lyhentäminen paransi kaikkien tutkittujen brändien ostopolun etenemistä. Verkkokaupassa 0,1 sekunnin muutos verkkosivuston latausajassa lisäsi tilausten määrää 8,4 prosenttia, keskimääräinen tilausmäärä kasvoi 9,2 prosenttia ja tuotteiden hyppyprosentti laski 5,4 prosenttia.

Palvelinpuolen tiedonkeruun alkuasennus on aikaa vievämpi kuin selainpohjaisen Google Tag Managerin käyttöönotto, mutta pitkällä aikavälillä se säästää enemmän aikaa, sillä se säästää aikaa selainversioiden ja tietoturvapäivitysten virheiden korjaamiseen sekä uusien tietosuojalakien täytäntöönpanoon.

client side vs server side

Google Tag Managerin perus-tagit

Tag Manageria käytetään pääasiassa Googlen tuotteita koskevien tietojen vaihtoon. Esimerkiksi Google Analyticsin peruskoodin ja laajennetun verkkokaupan määrittämiseen. Jotta Analyticsissa voidaan luoda laajennettuja verkkokaupparaportteja, sivulle on lisättävä tuotevaikutelma, tuoteklikkaus, tuotetiedot, lisää ostoskoriin, poista ostoskorista, kassalle, kassavaihtoehto, osto, palautus, myynninedistämisnäkymä ja myynninedistämisklikkaus -tunnisteet. Toinen suosittu on Google Adsin uudelleenmarkkinointi- ja konversiotunnisteet. Lisäksi verkkokaupoissa on usein käytössä visuaalinen analytiikkatyökalu, kuten Hotjar, Clarity tai CrazyEgg. Kolmea eri analytiikkatyökalua käyttämällä sivulla voi olla 15-25 eri skriptiä.

Jos sinusta tuntuu, että Google Tag Manager voisi auttaa sähköistä liiketoimintaasi kasvamaan, ota meihin yhteyttä!

Jaa: LinkedIn facebook
Cookie Consent EN Google Consent Mode v2 ja Cookie Consent Module Magento 2:lle
Kun GDPR otettiin käyttöön vuonna 2018, loimme sitä varten teknisen ratkaisun Magento-verkkokauppoja varten. Kahden...
Lue lisää 26. maaliskuun 2024
Gardenhouse24 Menestyksekäs sähköinen liiketoiminta Gardenhouse24: kymmenen maata kolmessa vuodessa
Viejäksi ryhtyminen on jokaisen kunnianhimoisen yrittäjän unelma – se osoittaa, että tarjoamasi tuote tai...
Lue lisää 31. tammikuun 2024

VARAA TAPAAMINEN




    Lumav - Magento kumppani

    Magento sertifioituneena kumppanina tarjamme asiakkaillemme parhaimmat ratkaisut kasvuun.