Alennushintojen näyttämistä koskeva asetus, joka perustuu EU:n direktiiviin, on ollut voimassa yli vuoden. Kuluttajansuojavirasto on myös antanut yksityiskohtaiset ohjeet hintojen näyttämisestä, ja suuret verkkokaupat ovat mukauttaneet hintanäyttöään sen mukaisesti. Kirjoitamme tästä hieman lisää ja tutustumme myös tarkemmin Lumavin ratkaisuun Magento-verkkokaupoille.
Tausta
Ennakkohinnan ilmoittaminen on kaupallinen käytäntö, jossa myyjä ilmoittaa kuluttajille edellisen tai suositellun vähittäishinnan ennen tarjoushinnan soveltamista. Tämä tarkoittaa sitä, että ennen kuin myyjä myy tuotteen tai palvelun alennettuun hintaan, myyjän on annettava tiedot kyseisen tuotteen tai palvelun aiemmasta tai suositellusta vähittäishinnasta.
Sen käyttöönotolla on useita tärkeitä tavoitteita:
- Auttaa kuluttajia saamaan tarkkaa tietoa tuotteen tai palvelun todellisesta hinnasta. Kuluttajat voivat verrata aiempaa hintaa alennettuun hintaan ja arvioida, onko kampanjatarjous todella kampanjatarjous.
- Aikaisemman hinnan ilmoittaminen auttaa rakentamaan luottamusta ja vähentää kuluttajien myöhempää pettymystä verkkokauppaan.
- Aikaisempi hintojen ilmoittaminen on tärkeää myös reilun kilpailun kannalta. Näin varmistetaan, että myyjät eivät voi vääristää hintojen todellista luonnetta tai käyttää harhaanjohtavia taktiikoita houkutellakseen kuluttajia.
Virossa hintojen aiempaa ilmoittamista koskevat säännökset ja vaatimukset on vahvistettu kuluttajansuojalaissa. Kuluttajansuojalautakunta seuraa ja valvoo, että myyjät noudattavat näitä vaatimuksia ja varmistavat kuluttajille oikeudenmukaiset ja avoimet hintatiedot.
Kuluttajansuojalain muutokset tulivat voimaan 28. toukokuuta, ja ne sisältävät useita tärkeitä kohtia, kuten hinnanalennuksista ilmoittamista koskevien sääntöjen muutokset. Aikaisemmin kampanjahintaa verrattiin yleensä normaalihintaan, mutta nyt vertailun on oltava tavaran alin hinta vähintään 30 päivän ajalta eikä normaalihinta tai muu hintatieto. Poikkeuksia ovat uudet tavarat, joita elinkeinonharjoittaja tarjoaa alle 30 päivän ajan (vähintään 7 päivän alhaisin hinta), nopeasti hupenevat tavarat (aikaisempi hinta on tavaran alkuperäinen diskonttaamaton myyntihinta) ja asteittaiset alennukset (jokainen alennus on ilmoitettava aikaisemmasta hinnasta ennen ensimmäistä alennusta).
Hintavertailumoduuli Magentolle
Hinnanalennusdirektiivin vuoksi Magenton on pystyttävä tallentamaan hintahistoriaa ja näyttämään alennukset oikein kampanjoissa. Tätä tarkoitusta varten Lumav on luonut Hinnalog-moduulin.
Hinnalog-moduuli pystyy tiedustelemaan kunkin tuotteen vähimmäishintaa viimeisten 30 päivän ajalta. Tätä tarkoitusta varten tallennetaan vähintään 30 päivää:
- Kunkin tuotteen hinnanmuutos ja muutosajankohta.
- Kun Magentoon lisätään uusi tuote, sen luomisen ajankohta tallennetaan. Tämä on tarpeen, koska uudet tuotteet saavat käyttää 7 päivän hintaa viitehintana.
- Kunkin luettelon hintasäännön versio (luettelon hintasääntö) ja muutosajankohta. Poikkeukset ovat hintasääntöjä, jotka Magento-käyttäjä on jättänyt pois.
- Tuotteen lisäystapahtuma tai ensimmäisen hinnan esiintyminen. Tämä on tarpeen, koska 7 päivän historia riittää uusien tuotteiden hintojen näyttämiseen.
Hintanäyttö verkkokaupassa
Säännellyn kampanjan tapauksessa viitehintana näytetään viimeisten 30 päivän alin hinta. Tähän tarkoitukseen käytetään sekä tuotehintojen historiaa ja nykyisiä alennussääntöjä että alennussääntöjen historiaa 30 päivään asti. Viimeisten 30 päivän hintasäännöt säilytetään ja tarkistetaan alin hinta, jolla tuotetta on myyty viimeisten 30 päivän aikana.
Poikkeuksena ovat tuotteet, jotka ovat kaupassa yli 7 päivää ja alle 30 päivää vanhoja. Tällöin viitejaksona käytetään 7 päivää, ja kaikki edellä kuvatut laskelmat tehdään 7 päivän aikana.
Jos tuote on alle 7 päivää vanha, viitehintaa ei lasketa lainkaan. Jos alin viitehinta on korkeampi kuin alennettu hinta, viitehintaa ei myöskään näytetä.
Moduulin voi ostaa hintaan 280 euroa + alv, johon sisältyy asennus, konfigurointi ja suunnittelun mukauttaminen. Kysy lisätietoja!
Yhteenveto
Sähköisen liiketoiminnan johtajan työpöytä on täynnä tehtäviä. On kuitenkin tärkeää käyttää aikaa tutustua TTJA:n määräyksiin ja ottaa ne käyttöön verkkokaupassa. Samanlainen tilanne kuin GDPR:n kynnyksellä, jolloin monet verkkokauppayritykset viivyttelivät säännösten noudattamista – sakko itsessään ei ole suuri rangaistus, vaan rangaistus on asiakkaiden luottamuksen menettäminen.
Jos haluat lisätä Hinnalogin Magento-verkkokauppaan tai muuhun Magento-ratkaisuun – ota yhteyttä.