• fi
    • et
    • en
    • da
    • no
    • sv

KLICK EESTI AS tehokas liiketoiminnan sähköisen kaupankäynnin ympäristö 6 kuukaudessa Adobe Commerce -alustalla.

Klick on Virossa vuodesta 1996 toiminut kodinelektroniikan ja digitaalisten tuotteiden vähittäismyyntiketju. Klick on 22 myymälällään eri puolilla Viroa yksi Viron markkinoiden suurimmista kannettavien tietokoneiden, älypuhelinten ja tarvikkeiden myyjistä yksityisasiakkaille.

Klick on ollut Lumavin asiakas vuodesta 2021 lähtien Vue Storefrontiin perustuvalla yksityisasiakkaille suunnatulla verkkokaupparatkaisullaan. 2022 Klick osti yritysasiakkaille suunnatun tunnetun PC-toimittajan Ordin ja alkoi laajentaa toimintaansa yritysasiakassegmentissä.

Liiketoimintamahdollisuus B2B-sektorilla

Klickin johtoryhmä ymmärsi, että business-to-business-myyntiä ei voi nykyään olla ilman sähköistä tilauskeskusta – asiakkaat odottavat voivansa tehdä tilauksia 24/7 samalla tavalla kuin fyysisessä myymälässä tai myyjän kanssa keskustellessaan.

Klickin tavoitteena oli tarjota uudelle yritysasiakassegmentille paras asiakaskokemus monikanavaisen lähestymistavan avulla ja antaa asiakkaille mahdollisuus seurata kaikkia olennaisia tietoja itsestään verkkoalustalla. Jotta asiakkaille voitaisiin tarjota laajempi tuotevalikoima Virossa, oli nopeutettava ja automatisoitava tuotevalintaprosessia.

Teknisellä ratkaisulla oli oltava vankka perusta, jonka avulla se voi kehittyä joustavasti – tätä varten laadittiin alusta alkaen pitkän aikavälin kehityssuunnitelma. Päätös perustui tähänastisten parhaiden käytäntöjen analyysiin: vuorovaikutukseen sekä asiakaspalvelijoiden että asiakkaiden kanssa, kilpailevien ratkaisujen tarkasteluun ja Lumavin pitkään kokemukseen tunnettujen B2B-verkkotilausympäristöjen luomisesta.

Adobe Commerce B2B

Alustan valinta olisi tehtävä ennen teknisen analyysin aloittamista. Pöydällä oli sekä erikoisratkaisu, Magenton avoimen lähdekoodin versio, että lisensoitu Adobe Commerce (Magentoon perustuva lisensoitu tuote).


Päätös perustui haluun käyttää joustavaa, valmista ratkaisua, jossa otetaan huomioon parhaat käytännöt ja joka on osoittautunut kansainvälisesti hyväksi. Forresterin mukaan Adobe Commerce -ratkaisulla on suurin markkinaosuus sähköisen kaupankäynnin tilausympäristöjen joukossa, ja se on yksi harvoista Viron markkinoilla saatavilla olevista ratkaisuista. Tämä tarkoittaa, että kehitystä ei aloitettu tyhjästä, eikä eri toimittajien ratkaisuja tarvinnut yhdistää tai ”keksiä pyörää uudelleen”. Klickin johdon päätöstä tukivat myös Lumavin aiempi menestyksekäs kokemus Adobe Commerce -ratkaisujen käyttöönotosta ja kehityskumppanin pitkäaikainen kumppanuus Adoben (entinen Magento) kanssa.

Hyvin toimivan B2B-ohjelmiston valinta perustaksi auttoi säästämään kehitystyötunteja ja mahdollisti verkkokaupan käynnistämisen lyhyemmässä ajassa. Adoben asiakkaana on myös kokenut asiakaspäällikkö, joka auttaa saamaan ohjelmistosta kaiken irti säännöllisissä tapaamisissa.

Ratkaisu

Saatuaan asiakkaan liiketoimintavaatimukset Lumavin tiimi järjesti Klickin kanssa useita laajoja työpajoja analysoidakseen, mitkä tekniset ratkaisut voitaisiin toteuttaa suoraan. Seuraavia vaiheita varten kirjattiin ylös paljon ideoita, mutta perusratkaisussa ratkaistiin tärkeimmät ongelmat ja toteutettiin seuraavat keskeiset toiminnallisuudet.

  • Laaja tuotevalikoima yritysasiakkaille. Klick myy tuotteita sekä omasta varastostaan että yhteistyökumppaneiltaan. Tätä varten kehitettiin edelleen olemassa olevaa tiedonvaihtomoduulia, joka on koko tiedonvaihdon ydin – tiedonkulkua ERP:n (Business Central), PIM:n (Product Information Enrichment Channel), ulkoisten toimittajien ja sekä nykyisen yksityisasiakkaan että uuden yritysasiakasvaraston välillä parannettiin. Hienostuneen ja täysin automatisoidun prosessin ansiosta Klick voi lisätä tuotevalikoimaansa nopeasti ja varmistaa tietojen reaaliaikaisen synkronoinnin.

  • Laadukkaat tuotetiedot ja uusien tuotteiden lanseeraus. Tuoterikastustyökaluna se on liitettävissä Akeneo PIM -järjestelmään. Työkalu antaa hyvän yleiskuvan eri tuotteiden rikastustasosta, ja tuotetietojen syöttäminen on käyttäjälle kätevää.

  • Asiakaskohtaiset hinnat ja tuotevalikoima. Adobe Commerce Shared Catalogue -toiminnallisuuden avulla kehitettiin automaattinen katteeseen perustuva hinnoitteluratkaisu, joka voidaan myös helposti konfiguroida asiakaskohtaisesti.

  • Automaattinen ja mahdollisimman kätevä asiakkaan rekisteröintiprosessi.Yritysten rekisteröintiprosessin helpottamiseksi luotiin käyttöliittymä yritysrekisteriin – sekä tietojen täyttämistä että hallituksen jäsenen automaattista todentamista varten. Henkilökortti-, Mobile ID- ja Smart ID -kirjautumisen lisänä luotiin erityinen ratkaisu, jonka avulla yksi henkilö voi luoda eri tilit eri yrityksille ja valita niistä yhden kirjautuessaan.

  • Urakoitsija-arvioija-arvioijan rooli suuryrityksissä. Monilla asiakkailla on oma erityinen ostoprosessinsa, joka jakautuu alayksiköihin ja jossa eri henkilöstöllä tai osastoilla on eri vastuualueet. Adobe Commerce Company Accountsin avulla käyttäjä voi luoda organisaatiorakenteen, jossa on rooleja Klick e-Order Centerissä, ja määrittää ne eri käyttäjille henkilökohtaisen tunnuksen perusteella. Ostotilaus-toiminnallisuuden avulla pääkäyttäjä voi toteuttaa tilauksen hyväksymisprosessin.
  • Automaattisesti sovellettavat luottorajat. Adobe Commerce Company Credit on Adobe Commerce Company Credit -perusratkaisun kehitysversio, joka antaa yritysasiakkaille mahdollisuuden seurata luottojaan reaaliaikaisesti, mukaan lukien niiden osoittaminen yrityksen alikäyttäjille. Tilinhoitaja voi asettaa maksuaikoja. Kun luottorajat ylittyvät, maksu voidaan suorittaa pankkisiirrolla, luottokortilla tai prepaid-laskulla.

  • Yleiskatsaus kirjautuneen asiakkaan näkymään. Kirjauduttuaan sisään Klickin yritysasiakkaat saavat hyvän yleiskuvan sekä fyysisissä myymälöissä että verkossa tehdyistä ostoksista. Vahvistetut tilaukset, luottoraja ja sen pyytäminen, yritysrakenne ja oikeudet, alikäyttäjän oikeudet, yrityksen tiedot jne. Asiakkaalla on 24/7 pääsy tärkeisiin tietoihin, eikä hänen tarvitse soittaa asiakaspäällikölle saadakseen tietoja.
  • Harkittu takaraja jatkokehitystä varten. Lista analyysin tuloksena syntyneistä kartoitetuista töistä on melko pitkä, ja Klickin yritysasiakkaat pääsevät nauttimaan niistä tarkemmin lähiaikoina :).
  • Mobiiliystävällinen ratkaisu. Uusin suuntaus on, että myös yritysasiakkaat käyttävät yhä useammin matkapuhelinta ostosten tekemiseen. Luotu ratkaisu optimoitiin mobiiliostoksia varten.

 

 

Yhteenveto

Klickin kunnianhimoinen hanke valmistui vain kuudessa kuukaudessa. Projektin onnistuminen varmistettiin tiiviillä yhteydenpidolla kehitystiimin ja asiakkaan välillä. Koska kyseessä on käytännössä uusi liiketoiminta, sovittiin ensimmäisessä vaiheessa hieman suppeammasta toiminnallisuudesta, mutta valmistuneen ja testatun Commerce-järjestelmän perustoiminnallisuuden ansiosta alkuperäisen ratkaisun tasoa voitiin nostaa.

Lumav haluaa kiittää Klickiä hyvästä yhteistyöstä ja sen jälkeen myös mahtavasta piknikistä kehitystiimille! On ilo tehdä yhteistyötä yhden Viron johtavan digitaalisten tuotteiden tarjoajan kanssa, ja tietysti olemme Klickin asiakkaita yrityksenä ja ihmisinä.

 

“Harkitsimme kumppania pitkään ja annoimme Lumavin tehtäväksi myös B2B-ratkaisumme luomisen. Ensimmäiset asiakkaamme ovat ottaneet ratkaisun hyvin vastaan, ja jatkamme uuden liiketoiminnan rakentamista yhdessä.”

Kaire Koik, Klick Eesti AS hallituksen jäsen

 

Jaa: LinkedIn facebook
Cookie Consent EN Google Consent Mode v2 ja Cookie Consent Module Magento 2:lle
Kun GDPR otettiin käyttöön vuonna 2018, loimme sitä varten teknisen ratkaisun Magento-verkkokauppoja varten. Kahden...
Lue lisää 26. maaliskuun 2024
Gardenhouse24 Menestyksekäs sähköinen liiketoiminta Gardenhouse24: kymmenen maata kolmessa vuodessa
Viejäksi ryhtyminen on jokaisen kunnianhimoisen yrittäjän unelma – se osoittaa, että tarjoamasi tuote tai...
Lue lisää 31. tammikuun 2024

VARAA TAPAAMINEN




    Lumav - Magento kumppani

    Magento sertifioituneena kumppanina tarjamme asiakkaillemme parhaimmat ratkaisut kasvuun.