• fi
    • et
    • en
    • da
    • no
    • sv

Miten yksinkertaistaa tuotehallintaa?

Akeneon edustaja Ranskasta vieraili Lumavilla esittelemässä Akeneo PIM:ää ja sen tarjoamia mahdollisuuksia kauppiaille.

Akeneo PIM

Vuonna 2013 Ranskassa perustettu Akeneo tarjoaa kauppiaille ohjelmistoja, jotka auttavat yksinkertaistamaan tuotetietojen hallintaa ja rikastamista. Ohjelmisto on helppokäyttöinen ja loppukäyttäjälle helposti ymmärrettävä. Lisäksi heidän tavoitteenaan on tehdä PIM:stä helppo rajapinta kolmansien osapuolten kanssa, esimerkiksi tuotteiden ja attribuuttien rakenne on hyvin samankaltainen kuin Magentossa.

Mikä on PIM?

PIM on lyhenne sanoista Product Information Management. PIM keskittyy täysin tuotetiedon parantamiseen, ja se on kehitetty markkinoijia silmällä pitäen. Tuotteet ovat kauppiaan sähköisen liiketoiminnan tärkein osa, ja siksi niitä koskevien tietojen on oltava tarkkoja.

Suurin ongelma on se, että tuotetiedot ovat jakautuneet useisiin eri paikkoihin: osa tuotetiedoista on tallennettu ja parannettu liiketoimintaohjelmistoon, kun taas toinen osa on eri osapuolten tietokoneilla. Tämä voi johtaa siihen, että todelliset tiedot ja verkkokaupassa näkyvät tiedot eivät vastaa toisiaan: tuotteet on käännetty huonosti tai tuotteiden ominaisuuksista on liian vähän tietoa. Puutteelliset ja yhteensopimattomat tiedot vaikuttavat verkkokaupan menestykseen ja lisäävät palautusten määrää.

PIM kokoaa kaikki tuotetiedot yhteen paikkaan ja antaa kaikille osapuolille mahdollisuuden työskennellä yhteisen tietokannan avulla. PIM:ää ei ole suunniteltu vain verkkokauppojen tuotteiden hallintaan: ohjelmisto voi hallita eri kanavia ja toimittaa tietoa niiden tarpeiden mukaan (verkkokauppa, paperikatalogi, verkkoluettelo, mobiilisovellus).

Akeneo PIM demo

Milloin kannattaa harkita PIM:n käyttöönottoa?

PIM:ää tulisi harkita kauppiaiden, joilla on:

  • vähintään 10 000 tuotetta
  • Useita tuotteiden markkinointikanavia
  • Monikieliset tuotetiedot
  • Nopeasti muuttuva valikoima

Tuotetietojen rikastaminen ilman keskusjärjestelmää ei anna yleiskuvaa tietojen täydellisyydestä, ja tuotetietojen hallinta Excelissä ja liiketoimintaohjelmistoissa vie enemmän aikaa. Yrityssovelluksia ja Magentoa ei ole suunniteltu tuotetietojen hallintaan. Ne kyllä mahdollistavat sen, mutta PIM on kehitetty täysin tuotehallintaa varten. PIM-ohjelmistoa on isännöitava erikseen palvelimella tai pilvipalvelimella kuten Magentoa. Tämä tarkoittaa, että kuormitus jakautuu vastaavasti osapuolten kesken. Tuotetietojen parantaminen PIM:ssä ei vaikuta liiketoimintaohjelmiston tai verkon nopeuteen, koska se on niistä erillään.

Akeneo PIM example

Mitä tapahtuu, jos et käytä PIM-ohjelmistoa?

Tarkat ja houkuttelevat tuotetiedot ovat yksi verkkokaupan menestyksen avaintekijöistä. Tarkat tuotetiedot varmistavat, että asiakkaat löytävät haluamansa tuotteen. Tämä tapahtuu usein käyttämällä hakukonetta, joka ohjaa heidät oikeaan kategoriaan, jossa he voivat sitten itse suodattaa tuloksia. Oikeiden tuotetietojen avulla he voivat sitten tehdä ostoksen, joka vastaa heidän odotuksiaan.

Riittämättömiä tuotetietoja ovat esimerkiksi:

  • Tuotetietoja ei ole asiakkaan valitsemalla kielellä tai ne on osittain käännetty (huono kuva yrityksestä, asiakas ei saa tarvitsemaansa tietoa ostoksen tekemistä varten).
  • Tuotetietoja ei arvosteta (esim. mitat puuttuvat, asiakas ei ymmärrä kuvasta, sopiiko huonekalu hänen kotiinsa vai ei, ostos jää tekemättä).
  • Tuotteessa ei ole kuvaa tai se on huonolaatuinen.
  • Tuotteiden nimet eivät ole jäsenneltyjä ja informatiivisia asiakkaalle.

PIM mahdollistaa yleiskatsauksen kunkin kielen rikastamiseen ja antaa kauppiaalle mahdollisuuden valvoa, että perusvalikoima on aina asianmukaisesti täydennetty. Lisäksi PIM:n avulla voidaan määritellä ehdot sille, milloin tuote voi ylipäätään mennä verkkoon. Tuoteryhmäkohtaisesti voidaan määrittää, että tuote ei voi tulla myyntiin, jos jokin puuttuu: esimerkiksi jos tuotteesta ei ole tuotekuvaa, tuotteen nimeä/kuvausta kaikilla kielillä tai tuotteen mittoja. Kauppiaiden etujen mukaista on korostaa keskeistä valikoimaansa, tehdä siitä asiakkaalle mahdollisimman houkutteleva ja helposti löydettävä. PIM:n avulla on mahdollista varmistaa tietojen laatu ja valvoa valikoimaa.

Akeneo PIM workflow

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä, jos haluat liittää Magento-verkkokauppasi Akeneo PIM -ohjelmistoon.


Jaa: LinkedIn facebook
Cookie Consent EN Google Consent Mode v2 ja Cookie Consent Module Magento 2:lle
Kun GDPR otettiin käyttöön vuonna 2018, loimme sitä varten teknisen ratkaisun Magento-verkkokauppoja varten. Kahden...
Lue lisää 26. maaliskuun 2024
Gardenhouse24 Menestyksekäs sähköinen liiketoiminta Gardenhouse24: kymmenen maata kolmessa vuodessa
Viejäksi ryhtyminen on jokaisen kunnianhimoisen yrittäjän unelma – se osoittaa, että tarjoamasi tuote tai...
Lue lisää 31. tammikuun 2024

VARAA TAPAAMINEN




    Lumav - Magento kumppani

    Magento sertifioituneena kumppanina tarjamme asiakkaillemme parhaimmat ratkaisut kasvuun.